czwartek, 6 września 2012

"I'm in love with Judas"

Za piosenkę, której fragment umieściłam w tytule, Lady GaGa została mocno skrytykowana przez władze Kościoła katolickiego. Zdaje się, że czegokolwiek ze spraw religijnych by nie tknąć w inny sposób, niż nakazują władze, zostaje się prawie że ukamienowanym. Ale nie o tym chciałabym dziś napisać ;) W tej notce chciałabym się przyjrzeć postaci Judasza Iskarioty. Czy przydomek największego zdrajcy w dziejach ludzkości naprawdę mu się należy?

Zapewne każdy - nie tylko chrześcijanin - zna tę opowieść. Postać Judasza na dobre zagościła na kartach literatury, a także w filmach, obrazach... Judasz był jednym z dwunastu apostołów. To on swoim słynnym pocałunkiem wydał Jezusa na śmierć. Przez to stał się największym zdrajcą w dziejach ludzkości. Wszyscy apostołowie, oprócz niego, zostali świętymi. On natomiast został na wieku potępiony.

Ale czy nazywanie go zdrajcą jest słuszne? Może teraz zszokuję, ale ja uważam, że nie. Moim zdaniem Judasz nie był zdrajcą. Moim zdaniem wykonywał polecenia Jezusa.
Przyjrzyjmy się temu dokładniej. W najwcześniejszej ewangelii, Ewangelii wg św. Marka, Judasz nie jest przedstawiony w tak złym świetle, co w najpóźniejszej, napisanej przez św. Jana. Jan miesza w to nawet diabła.

"W czasie wieczerzy, gdy diabeł już nakłonił serce Judasza Iskarioty syna Szymona, aby Go wydać..." (Jn 13, 2)


Nie wiemy co kierowało autorami ewangelii, nie wiemy nawet czy ci, których uważamy za autorów, rzeczywiście nimi są. Widać jednak, że nienawiść do Judasza rosła z czasem. Dlaczego? Być moje było to działanie ówczesnych chrześcijan przeciw Żydom? Chrześcijanie byli gnębieni przez Cesarstwo Rzymskie, chcieli się jakoś ratować. Nienawiść należało przerzucić na Żydów. Judasz miał symbolizować właśnie tego "złego Żyda", że tak pozwolę sobie go nazwać ;)

"<<To ten, dla którego umaczam kawałek chleba i podam mu>>. Umoczywszy więc kawałek chleba, wziął i podał Judaszowi, synowi Szymona Iskarioty" (Jn 13, 26)
 Widzimy, że Jan daje nam do zrozumienia, że Judasz wiedział, że będzie zdrajcą. Co więcej, reszta apostołów także o tym wiedziała. W takim razie wydał Jezusa z zimną krwią. Ale czy na pewno dobrze odczytujemy Pismo Św.?

Pisałam już o możliwym powodzie nienawiści do Judasza, jaką okazują ewangeliści. Jednak istnieje także możliwość, że Judasz wiedział, że to on będzie zdrajcą bo Jezus go o to poprosił. Judasz był najbardziej wykształconym apostołem. Bądźmy szczerzy, towarzystwo Jezusa było zbieraniną biedoty i mało wykształconych osobników (rybacy byli niżej w drabinie społecznej, niż chłopi; Jezus także był na ostatku tej drabiny). Judasz był "najbardziej ogarniętym". Poza tym, prawdopodobnie był bogatym człowiekiem. Dlaczego miałby wydawać Jezusa za marne 30 srebrników? Marne, ponieważ było to bardzo mało pieniędzy. Tyle bowiem kosztował kiepski niewolnik.

Moim zdaniem Jezus wiedział, że Judasz jako jedyny zrozumie o co, tak naprawdę, toczy się gra, dlatego powiedział mu "Wybacz, stary, ale musisz mnie zdradzić, żebym mógł zbawić ludzkość".

Potwierdzeniem moich słów może być znaleziona w 1978 roku, Ewangelia wg Judasza, która przedstawia ostatnie dni Jezusa i jego rozmowy z Judaszem. W owej ewangelii, Judasz jest najbardziej zaufanym uczniem i Jezus prosi go o dokonanie zdrady (jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście, przeczytajcie serię o Harrym Potterze, Rowling przedstawia podobną sytuację - szczególnie patrz tom 7).

Zdrada Judasz może mieć także uzasadnienie w upodobaniu autorów Biblii do paraboli. Szatan, najbliższy archanioł zdradza - Judasz, najbliższy apostoł zdradza (+ inne, np. rzeź niewiniątek i uratowanie Mojżesza - rzeź niewiniątek i uratowanie Jezusa).

Nawet jeśli nie wierzycie w słowa napisane w Ewangelii wg Judasza i nawet jeśli sądzicie, że nie mam racji, to i tak warto, abyście przychylniej spojrzeli na postać Judasza. Bądź, co bądź, Judasz żałował swojego czynu. Był tak zrozpaczony, tym, co zrobił, że chciał oddać pieniądze i wszystko odwrócić. Niestety było za późno, dlatego się powiesił. Czyż katolicyzm nie uczy, że nawet największy grzesznik, jeśli będzie żałował za grzechy i nawróci się pod koniec życia, będzie zbawiony? (jeśli jesteście innego wyznania, to nie stosujcie się do tego ;) Czyż Jezus nie nakazywał kochać każdego, nawet grzeszników? Skąd więc to potępienie dla Judasza?

Mam nadzieję, że uruchomiłam Wasze trybiki i skłoniłam Was do dyskusji :) Czekam na komentarze i dziękuję za te, które pojawiły się pod poprzednią notką. Długość dwóch z nich bardzo miło mnie zaskoczyła i połechtała mojego ego ;)


10 komentarzy:

  1. Myślę, że to prawdopodobne - Judasz musiał zdradzić, więc Jezus mógł go o to poprosić. Kojarzy mi się to trochę z winą niezawinioną w dramatach. Judasz chcąc-nie chcąc zrobił co musiał, ale mimo tego, że znał swoje przeznaczenie nie poradził sobie z ciężarem jak na niego spadł. Był 'najbardziej ogarnięty' - dostał najcięższe zadanie - tacy ludzie zawsze mają najbardziej pod górkę ;) Ludzka nienawiść? Najłatwiej jest osądzać, nie będąc osądzanym... A jeśli ta teoria jest prawdziwa, to Jezus na pewno wynagrodził mu wszystkie niedogodności ;)

    Przykro mi, że tak mało napisałaś o Lady G. Może to pomysł na nową notkę o artystach popowych względem chrześcijaństwa? Madonna, GaGa - wszędzie te szatańskie symbole... ;) / Skrzypek z poddasza. P.S. Dlaczego nie da się tu normalnie podpisać?! ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez zdrady nie byłoby ukrzyżowania, zbawienia ludzkości i zmartwychwstania. Zresztą, Jezus sam się prosił o śmierć - o tym też napiszę ;)

      Jakoś nie chcę się mieszać w symbolikę, której używają artyści popowi... ;)

      Też nad tym ubolewam! Nie wiem kto mi pisze takie ładne komentarze! Dzięki, że się podpisałaś ;D

      Usuń
  2. Szczerze powiedziawszy nigdy się nad tym w ten sposób nie zastanawiałam, w ogóle o tym nie myślałam, Judasz zdradził to zdradził i kropka.
    Przeczytawszy ten artykuł dałaś mi wiele do myślenia... Owszem, wielu ludzi patrzy na Judasza jak na zdrajcę wszech czasów, czarną owcę, tego złego, myślą: "jak on mógł?! Jak mógł zdradzić JEZUSA?!! Ja nigdy bym tak nie postąpił/a! Ochyda! Tfu! Zgiń i przepadnij..."
    Ale przecież on "zdradził" Jezusa (użyłam cudzysłów, gdyż czy to aby na pewno właśnie była zdrada?), Wszechmocnego, Wszechwiedzącego etc. On wiedział o tej zdradzie, jak piszesz i inni wiedzieli, więc nie była to po prostu zwykła zdrada, może był to zaplanowany incydent? Pakt Jezusa i Judasza (spółka J&J) ;p Judaszu, musisz mi pomóc, musisz mnie wydać, aby zbawić świat. Tak musi być, ktoś musi tego dokonać (wpadła bomba do piwnicy...raz, dwa, trzy...) i tą osobą będziesz Ty. Oczywiście w Biblii jest multum metafor, przenośni, symboli i innych cudownych zabiegów stylistycznych i nie każdą symbolikę jesteśmy w stanie zrozumieć, także jak to było naprawdę póki stąpamy po tej śmiesznej planetce się nie dowiemy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świeże podejście do sprawy! ;)
      Spółka J&J najbardziej mi się podoba! :) Masz rację, "póki stąpamy po tej śmiesznej planetce" niczego się nie dowiemy ;) Ale to nie zabrania nam mieć teorii spiskowych ;)

      Usuń
  3. Jak zwykle bardzo ciekawa notka :)
    Twój blog powinien być bardziej rozgłośniony, ponieważ zmusza do myślenia na temat, który praktycznie jest elementem naszego życia. Jest sporo chrześcijan, którzy nie zastanawiają się nad tymi wszystkimi dogmatami Biblii, tylko odbierają ją jaka jest, uczestnicząc w ceremoniach itd. Jednak tych, którzy choć trochę się interesują, czemu w Biblii jest tak, a może było trochę inaczej? itd. Twój blog na pewno by satysfakcjonowal, poznaliby podejście Twoje oraz innych komentujących oraz wykształciliby własne.
    Ja raczej nigdy nie przeczytam Biblii do końca, ale Twój blog mi się podoba, ponieważ pokazuje on niejednoznaczne, luźne i nawet powiedziałabym trzeźwe podejście do religii, co mi się bardzo podoba :) Poza tym Twoje notki uważam za świetne ciekawostki, którymi lubię karmić swój umysł :D
    Co do tej akurat notki, to jeśli jest, tak jak ujęłaś, o Judaszu, to znaczy że on się po części przyczynił tak naprawdę do zbawienia, czyli to, że Jezus go wybrał na "zdrajcę", to powinien być dla niego przywilej. Jednak czekały go za to niemiłe konsekwencje - ale tak naprawdę jest sporo przykładów w historii, literaturze (np. Snape, jak już wcześniej wspomniałaś), które musiały zrobić coś złego w imieniu dobra. Czasem po prostu nie ma innego sposobu rozwiązania problemu, a to świadczy o wyjątkowej odwadze i poświęceniu tych "czarnych bohaterów" (ratują świat ale mimo to są potępieni).
    Nie jestem pewna czy dobrze ujęłam moje myśli, ale dobra tam :P
    Pozdrawiam! AgaTu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci za tak miłe słowa! :) Jest mi niezmiernie miło, że tak odbierasz mój blog. Zapraszam do reklamowania go, może również Twoim znajomym przypadnie do gustu ;)

      Dobrze ujęłaś swoje myśli, w każdym razie ja zrozumiałam o co Ci chodzi ;)

      Usuń
  4. Szarlotko xd bardzo mi sie podoba twoja eee wypowiedz na temat Judasza...jestem podobnego zdania aczkolwiek nigdy go nie wypowiadam bo moja rodzina jest dosc katolicka i kazde "bluźnierstwo" moje jest niemiło komentowane.. tak wiec mysle ze Judasz miał niestety związane ręce i Jezus -przeprzaszam- wpierd**ił go w niezłe bagno skoro biedny człowiek tak sie tym przejął i sie zabił...mam swoje teorie na temat Biblii ale to moze uda nam sie kiedys porozmawiac normalnie :D tw Chuda :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Religia, to osobista sprawa każdego człowieka. Ale nie będę tego mówiła Twojej rodzinie, bo nigdy więcej nie wpuszczą mnie do domów ;)
      Kiedyś porozmawiamy w cztery (ok, w sześć) oczy, a teraz dziękuję bardzo za Twój komentarz! :)

      Usuń
  5. Z tego co się orientuję, to Judasz nie mógł postąpić inaczej, taka była wola Boża i Boży plan na jego życie, gdyby Bóg chciał to uczyniłby zdrajcą innego z Apostołów, ale wybrał właśnie Judasza. A Judasz nie był do końca zły, bo przecież żałował za swoje przewinienie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Twoim komentarzu to się wydaje... proste. Zrobił, bo Bóg tak chciał.
      Tylko, że tu się rozchodzi o to, czy był zdrajcą, czy nie ;)

      Usuń